Tuesday, 14 June 2016

KBAT DALAM PENGAJARAN TATABAHASA BAHASA MELAYU



KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI (KBAT) DALAM PENGAJARAN TATABAHASA BAHASA MELAYU

PENGENALAN
Penekanan aspek HOTS atau Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan i-Think atau Peta Pemikiran dalam pengajaran tatabahasa dewasa ini amat dititikberatkan oleh pihak kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) menggariskan enem cirri utama yang perlu ada pada setiap murid untuk membolehkan mereka bersaing pada peringkat global, iaitu integrasi nasional, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, etika kerohanian, pengetahuan serta kemahiran berfikir. Oleh hal yang demikian, dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah, semua aspek yang dinyatakan ini perlu diterapkan oleh guru kepada murid. Dalam pengajaran tatabahasa, aspek kemahiran berfikir perlu diterapkan terutamanya Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Untuk membantu murid bagi mempraktikkan kemahiran ini, program i-Think atau Peta Pemikiran juga diperkenalkan.

Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
Usaha untuk membina KBAT dalam kalangan murid sebenarnya berasaskan Taksonomi Bloom dan beberapa taksonomi yang lain. Taksonomi Bloom dibangunkan oleh Benjamin Bloom pada tahun 1950-an. Beliau telah memperkenalkan suatu hierarki enam peringkat perkembangan pemikiran yang menjadi semakin kompleks dan mencabar. Tahap pemikiran boleh digunakan untuk membina soalan yang merentasi semua peringkat persekolahan dan dalam semua bidang pembelajaran. Pada tahun 1990-an, Lorin Andersen telah membuat penambahbaikan pada taksonomi. Mengikut Bloom, enam peringkat pemikiran tersebut adalah seperti yang berikut:
1.       PENGETAHUAN  2. KEFAHAMAN  3. APLIKASI  4. ANALISIS  5. SINTESIS  6. PENILAIAN


Bahasa pemikiran yang digambarkan melalui taksonomi ini adalah seperti berikut:
MENGINGAT
Bahasa Pemikiran – Saya dapat mengingat maklumat.
Kata kunci – mengecam, mengulang, menyenaraikan, menggambarkan, mengenal pasti, menamakan

MEMAHAMI
Bahasa Pemikiran – Saya dapat mengingat dan menjelaskan idea dan konsep.
Kata kunci – mentafsir, menjelaskan, memberikan contoh, meringkaskan, membuat kesimpulan, menunjukkan pemahaman, menterjemah

MENGAPLIKASI
Bahasa Pemikiran – Saya dapat menggunakan pengetahuan dalam keadaan serupa atau baharu
Kata kunci – melaksanakan, menunjukkan, menjalankan, menggambarkan, menggunakan.

MENGANALISIS
Bahasa Pemikiran – Saya dapat mengekstrak keluar idea-idea penting.
Kata kunci – membandingkan, sebaliknya, mengklasifikasikan, menyusun.

MENILAI
Bahasa Pemikiran – Saya dapat membuat beberapa pertimbangan dan keputusan
Kata kunci – menyemak, mempertimbangkan, menguji, membuat keputusan, membuat hipotesis

MENCIPTA
Bahasa Pemikiran – Saya dapat memikirkan idea-idea baharu dan cara-cara baharu untuk menggunakan maklumat.
Kata kunci – mereka bentuk, mencipta, merancang, membina, menghasil

KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI (KBAT) DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TATABAHASA
Aspek HOTS atau Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dan i-Think atau Peta Pemikiran dalam pengajaran tatabahasa memang tidak dapat dipisahkan. Kedua-dua aspek ini perlulah digabungjalinkan dalam PdP. Oleh hal yang demikian, aspek ini perlu diterapkan dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) tatabahasa pada peringkat sekolah rendah. Dalam hal ini, guru disarankan menyepadukan aspek KBAT dalam setiap aspek tatabahasa. Dalam konteks ini, guru digalakkan untuk menggabungjalinkan aspek ejaan, kata, frasa, klausa dan ayat dalam PdP.
Untuk melaksanakan KBAT dalam PdP, guru mestilah mampu mengeksploitasikan kebolehan atau daya fikir murid supaya murid mampu menyelesaikan masalah tatabahasa yang timbul. Dalam hal ini, guru mestilah bijak memanipulasikan Kemahiran Berfikir Aras Rendah (KBAR) dan Kemhiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).
KBAR, jika didasarkan Taksonomi Bloom, melibatkan aras pengetahuan dan kefahaman. Pada peringkat ini, murid diperlukan untuk melakukan proses membanding beza, membuat huraian atau menyenaraikan maklumat yang telah dipelajari.
Dalam PdP tatabahasa, aspek-aspek yang bersifat teknikal seperti ejaan, dan istilah dapat diselesaikan oleh murid dengan menggunakan KBAR. KBAT pula melibatkan proses membuat aplikasi, analisis, sintesis, dan penilaian. Untuk menyelesaikan masalah tatabahasa, seseorang murid itu perlulah melakukan proses memahami, menterjemah, menganalisis dan memanipulasikan maklumat. Selepas itu, murid akan menilai maklumat secara kritis, kemudian membuat inferen dan akhirnya membuat generalisasi. Dalam aspek tatabahasa, murid dapat membuat generalisasi dan seterusnya mencipta rumus untuk meningkatkan kefahaman tentang sesuatu aspek tatabahasa.
Dalam PdP tatabahasa, penguasaan yang paling asas ialah murid perlu mengenal kata dan membezakan jenis kata. Pada peringkat yang seterusnya, murid perlu mengenal frasa, klausa dan ayat. Aspek KBAT atau HOTS pula ialah murid perlu mempunyai kemahiran untuk menyelesaikan masalah tatabahasa. Bagi guru pula, KBAR dan KBAT dapat digunakan untuk membantu murid membina rumus tentang sesuatu peraturan atau hukum bahasa. Melalui cara ini, murid tidak diajar supaya menghafal peraturan tanpa mengetahui sebab-sebabnya. Sebaliknya, murid dibimbing supaya mengkaji, meneliti, menilai, memahami dan seterusnya mencipta rumus, kaedah atau teknik tentang cara untuk menguasai sesuatu sistem bahasa. Pada akhirnya nanti, murid dapat memahami peraturan tersebut dan mengaplikasikannya dengan betul. Oleh hal yang demikian, guru perlu menerapkan keenam-enam kemahiran tersebut kepada murid.

#Sumber: Tatabahasa Hots SPM (Abdul Ghalib Yunus, Muhammad Norrudin Abdul Aziz

2 comments: