Tuesday, 14 June 2016

PEMBELAJARAN BERASASKAN AKTIVITI



PEMBELAJARAN BERASASKAN AKTIVITI

 ROUND TABLE
 - Murid duduk dalam kumpulan
- Guru mengemukakan satu topik.
 - Secara bergilir, murid mencatat satu idea.
- Murid menggunakan pen dan kertas yang sama
- Hasil dapatan dirujuk/dibentang


JIGSAW
 - Mulakan dengan ‘KUMPULAN RUMAH’
- Setiap ahli diberikan nombor mengikut topik kecil diberi oleh guru
- Mereka dipanggil ‘KUMPULAN PAKAR’
 - KUMPULAN PAKAR duduk bersama untuk membincangkan topik mereka.
 - Selepas peruntukan masa tamat, KUMPULAN PAKAR kembali kepada KUMPULAN RUMAH.
- Mereka akan membimbing rakan dalam KUMPULAN RUMAH dalam tajuk kursus mereka.


THINK-PAIR- SHARE
- Topik diberikan guru.
 - Murid berfikir sendiri dalam jangkamasa tertentu.
- Masa tamat dan murid berkongsi idea bersama pasangan.
 - Masa tamat dan murid berkongsi dengan keseluruhan kelas.

 HOT SEAT
- Aktiviti susulan selepas murid membuat bacaan dan kajian ( individu atau kumpulan)
- Seorang murid akan duduk dikerusi yang disedikan dan menjadi’pakar’ atau ‘watak’.
- ‘pakar’ atau ‘watak’ akan menjawab segala soalan yang dilontarkan oleh murid lain.


 DEKLAMASI SAJAK DAN NYANYIAN
 - Murid dibenarkan membuat persediaan dalam kumpulan.
- Tajuk diberikan. Murid boleh mengubahsuai mengikut kreativiti dan kesesuaian.
 - Murid membuat persembahan di hadapan kelas.

PEMBENTANGAN HASIL SENDIRI
- Murid membuat pembentangan untuk mempersembahkan hasil dapatan kepada keseluruhan kelas.
 - Boleh dilaksanakan dengan berbagai cara dan bahan.
- Menggunakan ICT /Bukan ICT Pembentangan

ROLE PLAY/MAIN PERANAN
 -Murid diberi tanggungjawab untuk memegang peranan dan watak
- Perlu masa untuk membuat persediaan.
- Membuat persembahan dengan memainkan watak.

GALLERY WALK
 - Aktiviti selepas kajian/ carian
- Murid menampal hasil kerja di dinding untuk dilihat oleh kumpulan lain.
 - Biasanya murid boleh menulis komen tentang hasil kerja kumpulan lain di atas sticker note dan menampal di atas hasilan kerja itu.

THREE STRAY, ONE STAY
- Kaedah lain pembentangan kumpulan.
- Hasil kerja ditampal.
- Seorang ahli kumpulan akan tinggal di situ untuk memberi penerangan.
 - Ahli lain boleh bergerak untuk melihat/ menyoal hasil kumpulan lain.

PEMBELAJARAN PENYELESAIAN MASALAH
- Simulasi
- Kajian Lapangan
 - Stesen – Eksperimen
 - Inkuari Penemuan

PETA I-THINK
-menggunakan peta pemikiran sebagai alat untuk menjana idea murid. Sebagai satu alat untuk murid membuat kajian/ carian dan dipersembahkan dalam bentuk grafik.


No comments:

Post a Comment