PEMBELAJARAN
BERASASKAN AKTIVITI
ROUND TABLE
- Murid duduk dalam kumpulan
- Guru mengemukakan satu topik.
- Secara bergilir, murid mencatat satu idea.
- Murid menggunakan pen dan kertas
yang sama
- Hasil dapatan dirujuk/dibentang
JIGSAW
- Mulakan dengan ‘KUMPULAN RUMAH’
- Setiap ahli diberikan nombor
mengikut topik kecil diberi oleh guru
- Mereka dipanggil ‘KUMPULAN PAKAR’
- KUMPULAN PAKAR duduk bersama untuk
membincangkan topik mereka.
- Selepas peruntukan masa tamat, KUMPULAN
PAKAR kembali kepada KUMPULAN RUMAH.
- Mereka akan membimbing rakan dalam
KUMPULAN RUMAH dalam tajuk kursus mereka.
THINK-PAIR-
SHARE
- Topik diberikan guru.
- Murid berfikir sendiri dalam jangkamasa
tertentu.
- Masa tamat dan murid berkongsi
idea bersama pasangan.
- Masa tamat dan murid berkongsi dengan
keseluruhan kelas.
HOT SEAT
- Aktiviti susulan selepas murid
membuat bacaan dan kajian ( individu atau kumpulan)
- Seorang murid akan duduk dikerusi
yang disedikan dan menjadi’pakar’ atau ‘watak’.
- ‘pakar’ atau ‘watak’ akan menjawab
segala soalan yang dilontarkan oleh murid lain.
DEKLAMASI
SAJAK DAN NYANYIAN
- Murid dibenarkan membuat persediaan dalam
kumpulan.
- Tajuk diberikan. Murid boleh
mengubahsuai mengikut kreativiti dan kesesuaian.
- Murid membuat persembahan di hadapan kelas.
PEMBENTANGAN
HASIL SENDIRI
- Murid membuat pembentangan untuk
mempersembahkan hasil dapatan kepada keseluruhan kelas.
- Boleh dilaksanakan dengan berbagai cara dan
bahan.
- Menggunakan ICT /Bukan ICT
Pembentangan
ROLE
PLAY/MAIN PERANAN
-Murid diberi tanggungjawab untuk memegang
peranan dan watak
- Perlu masa untuk membuat
persediaan.
- Membuat persembahan dengan
memainkan watak.
GALLERY
WALK
- Aktiviti selepas kajian/ carian
- Murid menampal hasil kerja di
dinding untuk dilihat oleh kumpulan lain.
- Biasanya murid boleh menulis komen tentang
hasil kerja kumpulan lain di atas sticker note dan menampal di atas hasilan
kerja itu.
THREE
STRAY, ONE STAY
- Kaedah lain pembentangan kumpulan.
- Hasil kerja ditampal.
- Seorang ahli kumpulan akan tinggal
di situ untuk memberi penerangan.
- Ahli lain boleh bergerak untuk melihat/
menyoal hasil kumpulan lain.
PEMBELAJARAN
PENYELESAIAN MASALAH
- Simulasi
- Kajian Lapangan
- Stesen – Eksperimen
- Inkuari Penemuan
PETA
I-THINK
-menggunakan peta pemikiran sebagai
alat untuk menjana idea murid. Sebagai satu alat untuk murid membuat kajian/
carian dan dipersembahkan dalam bentuk grafik.
No comments:
Post a Comment